Najväčšie chyby na domovskej stránke a ako sa im vyhnúť

Domovskú či úvodnú stránku (z anglického homepage) môžeme považovať za vstupnú bránu webu. Jej hlavným účelom je cez ňu prejsť. Dostať sa hlbšie do štruktúry webu, k obsahu, ktorý nás zaujíma. Zdá sa vám to jednoduché? Existuje mnoho spôsobov, ako návštevníkov odradiť.

homepage advokati

Lekcia 1 - Ako urobiť dobrý prvý dojem:

Farebnosť:

Dizajn udrie každému do očí ako prvý. Nevhodná farebná schéma, či štýl písma dokáže prekaziť dojem behom pár sekúnd. Kombinácia svetlomodrej a žltej k dobrej čitateľnosti textu neprispeje . Ani biele písmenká s čudným fontom na čiernom pozadí.

Ako tomu predísť?

  • Na začiatok je vhodné naštudovať si informácie o psychológii farieb. Vizuál by mal byť v súlade s tým, čo robíte. Napríklad zelená je adekvátna, ak predávate bio potraviny. Stránka, ktorá vyzerá ako vystrihnutá z dúhy sa hodí skôr pre lentilky, než pre spoločnosť, ktorá má vzbudzovať dôveru. (Aj keď priveľa farieb spôsobuje neprehľadnosť a väčšinou sa nesnúbi s dobrým vkusom.)
  • Použite paletu farieb, ktoré sa k sebe hodia a sú dostatočne kontrastné. Zároveň by mali byť v súlade s vašim logom, celkovou identitou značky a zvyškom webu.

Animácie:

Množstvo pohyblivých prvkov na stránke môže vyrušovať návštevníka a spomaľovať načítavanie. Veľmi populárne je používať takzvané “carousel bannery” - rotujúce série obrázkov, ktoré sa každých pár sekúnd zmenia. Už sa vám niekedy stalo, že si prezeráte slide a ďalší príde tak rýchlo, že predošlý nestihnete dočítať, nebodaj naň kliknúť? Je to frustrujúce a otravné.

Čo s tým?

Najlepšie je nepoužívať ich. Ak ich chcete silou-mocou z nejakých príčin použiť, dodržujte nasledujúce rady:

  • Znížte frekvenciu zmien na minimum. Nechajte zákazníka rozhodnúť sa. Napríklad pridaním pause/play tlačítka. Alebo uprednostnite manuálne spúšťanie pred automatickým.
  • Ovládacie tlačítka slideshow by mali byť dostatočne výrazné. Aby si ich každý hneď všimol.
  • Nepoužívajte príliš veľa slidov. Aj tu platí pravidlo:menej je viac.
  • Optimalizujte veľkosť obrázkov tak, aby čo najmenej spomaľovali stránku.

Preplnenosť a neprehľadnosť:

Nedostatok bieleho priestoru:

White space” nemusí byť nevyhnutne biely. Jeho úlohou je vypĺňať priestor medzi textom, grafikou a inými vizuálnymi prvkami. Dáva vyniknúť dôležitejšiemu obsahu na stránke. Netreba ho podceňovať, ani ním šetriť.

Príliš veľa obsahu

Čím viac informácií sa snažíme na homepage vtesnať, tým menej informácií si návštevník všimne. Ľudia nemajú čas čítať, väčšinou stránku len rýchlo oskenujú očami. Nadmiera textov, obrázkov a iných prvkov sa im zleje do neprehľadnej masy.

bestgym kategória

Ako sa tomu vyhnúť?

  • Sústreďte sa naozaj len na to podstatné. Tvorte stručný, jasný a prehľadný obsah.
  • Ľahšiu čitateľnosť dosiahnete hojným používaním “white space” a formátovaním. Používajte nadpisy, podnadpisy, odrážky, obrázky, zvýraznené písmo. Rozdeľte text na malé odseky, ktoré sa dajú rýchlo preskenovať očami.

Myslíte na mobilných užívateľov?

Mať stránku, ktorá nie je responzívna vo všetkých zariadeniach, je dnes úplné retro. Je mobilná verzia vašej homepage dostatočne prehľadná a intuitívna? Dokáže užívateľ rýchlo nájsť menu a všetko potrebné?

Lekcia 2 - Ako vytvoriť pútavý obsah:

Nezrozumiteľnosť:

Chcete, aby každý hneď pochopil, že ste odborník vo svojom obore. Použijete všetky možné odborné výrazy a komplikované súvetia. Ako to zapôsobí? Drvivá väčšina ľudí nebude rozumieť.

Ako na dobrý text?

  • Ako pomôcku si skúste vytvoriť takzvanú “buyer persona”. Fiktívny profil potenciálneho zákazníka. Myslite naň pri písaní.
  • Nesnažte sa za každú cenu vopchať na stránku čo najviac kľúčových slov. Google to už dávno neberie ako plus. Práve naopak. Kľúčových slov by nemalo byť ani priveľa, ani primálo. Jednoducho na ne nemyslite. Namiesto toho sa sústreďte na štylistiku, kvalitu a príjemné plynutie slov.
  • Snažte sa používať jazyk, ktorému zákazník rozumie. Samozrejme, že sa nedá odborným výrazom vždy vyhnúť. To, čo je na stránke dôležité, napíšte ľudsky a ústretovo. Neustále myslite na vaše persóny.
  • Gramatické chyby okamžite negatívne ovplyvnia dojem. Vyhnite sa im.

Nepoviete, kto ste

Strohá stránka bez jedinej vety môže vyzerať moderne, no ak z nej zákazník nepochopí kto ste, tak pravdepodobne pôjde inde. Nie vždy stačí krásny dizajn.

Ako na to?

Namiesto zbytočných privítaní treba radšej prejsť k veci. Stručne a zaujímavo informujte návštevníkov o tom, čo robíte. Hovorte však iba o tom podstatnom. Novinky vo firme nemajú na homepage čo hľadať. To si nechajte na podstránky, či sociálnu sieť. Orientujte sa na toho, kto stránku navštívi. Čím by ste ho mohli zaujať? Povedzte mu o výhodách, ktoré ponúkate.

Butikovo homepage

Lekcia 3 - Čo zabíja konverziu?

Žiadna výzva k akcii

Máte zákazníka na svojej úvodnej stránke. Neodplašil ho chaotický dizajn a chápe, kto ste. Čo nasleduje teraz? Ak nenájde jasnú výzvu k akcii (call-to-action), prišli ste o konverziu.

Príliš veľa možností

Opačným extrémom je toľko CTA, že si návštevník napokon žiadnu nevyberie. Čím viac možností, tým väčšia nerozhodnosť. A keď je potenciálny zákazník nerozhodný, alebo mu niečo nie je jasné, tak stránku zatvára bez nákupu.

User-unfriendly

Ak navigácia na stránke nie je intuitívna, s veľkou pravdepodobnosťou ste prišli o ďalších návštevníkov. Neprehľadné menu a chýbajúce vyhľadávacie okno? Ako sa v tom majú zorientovať? Čo ak ste ich zaujali, ale registrácia je príliš komplikovaná?

Ako sa týmto chybám vyhnúť?

  • Pri tvorbe homepage si treba stanoviť jasné ciele. Pomôže vám to určiť, aké CTA použiť. Môže byť vo forme tlačítka, textu, banneru. Dôležité je jej umiestnenie, farba, veľkosť. Urobte výzvu k akcii graficky výraznú. Snažte sa nájsť balans medzi priveľa a primálo možnosťami.
  • Menu by malo byť intuitívne. Zákazníci ho nesmú hľadať, ale naopak, hneď vedieť, kde je a rozumieť jeho štruktúre. Najlepšie je ho umiestniť vo vrchnej časti webu.
  • Na stránku viditeľne umiestnite “search box”.
  • Ponúkate registráciu? Čím viac údajov v registračnom formulári vyžadujete, tým viac frustrujete zákazníka. Pokúste sa obmedziť iba na nevyhnutné informácie.
  • Vlastníte e-shop? Ľudí zaujíma výška poštovného, spôsob dopravy a mali by sa k týmto informáciám ľahko a rýchlo dostať. (Ak ponúkate výhody typu “poštovné zdarma”, nebojte sa dať o nich vedieť na home page.)
  • Je súčasťou vášho e-shopu aj kamenný obchod? Optimalizujte stránku pre lokálnych zákazníkov. Umiestnite adresu a otváracie hodiny na viditeľné miesto. (Ak spravujete aj PPC kampaň, môžete tieto údaje umiestniť priamo do reklamy a nastaviť ju tak, aby sa zobrazovala iba tým, čo vyhľadávajú v lokalite vašej kamennej predajne)

Nedôveryhodnosť

Nevhodné fotky, očividne vytiahnuté z fotobaniek, zobrazujúce usmiatych ľudí, ktorí s vašou firmou nemajú nič spoločné, k tomu vymyslené príbehy, či chýbajúci kontakt? Nie, takto sa dôvera nebuduje.

Ako získať dôveru?

  • Umiestnite na stránku buttony sociálnych sietí. Spätná väzba od zákazníkov na Facebooku a vaša online komunikácia majú zásadný vplyv na reputáciu.
  • Vzbuďte v zákazníkoch pocit blízkosti. Uprednostnite vlastné fotky. Zdieľajte s nimi svoj osobný príbeh.
  • Dajte jasne najavo, že ste pripravený pomôcť a poradiť.

Našli ste nejakú z týchto chýb aj na vašom webe? Alebo ešte žiadny nemáte a rozmýšľate, ako na to? V SEO Guru vám radi spravíme stránku na mieru, podľa vašich potrieb. Kontaktujte nás.

A ako bonus za to, že ste sa dočítali až sem, vám ukážeme, ako by to určite nemalo vyzerať :)

worst homepage

Naši klienti